kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۵۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۹

هدایت مالیات‌ها به سمت پروژه‌های عمرانی با ابتکار دولت شهید رئیسی

 
 
دولت سیزدهم همزمان با افزایش سهم درآمدهای پایدار در منابع بودجه کشور، طرح‌های نیمه‌تمام زیادی را از محل درآمدهای مالیاتی تکمیل کرد و شرایطی را به‌وجود آورده است که از این پس ۱۰ میلیون شخص حقیقی می‌توانند انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها صرف تکمیل کدام پروژه عمرانی در استان آنها شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی، «محمدهادی سبحانیان» روزگذشته در مراسم افتتاح آزمایشگاه داده کاوی مالیاتی اظهار کرد: اکنون نظام مالیاتی در حال پوست اندازی است و یک حرکت پرشتاب تحولی را دنبال می‌کند. در شاخه‌های مختلف می‌توان این تحول را مثال زد. از یک منظر در حوزه اتکای منابع بودجه‌ای دولت به منابع مالیاتی که سال‌ها آرزو بود توانستیم در یکی دو سال گذشته به آن دست پیدا کنیم و اتکای بودجه دولت به نفت را که عامل وضع نابسامان اقتصادی مثل تورم و رشدهای پایین اقتصادی بود را هم برطرف کنیم.
وی افزود: ما با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم مالیات‌ها را  به سمت پروژه‌های عمرانی هدایت کنیم. در طی دهه ۹۰ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نسبت درآمد مالیاتی به بودجه عمومی بین ۳۷ تا ۳۸ درصد بوده و نظام مالیاتی نتوانسته منابع عمومی را تأمین کند. این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ درصد بوده و سال گذشته توانستیم این رقم را به 41 و چهار دهم درصد برسانیم. 
به گفته سبحانیان، هزینه‌های جاری در همه جای دنیا از محل مالیات تأمین می‌شود. در ۱۲ سال گذشته حدود ۴۷ تا ۴۸ درصد هزینه‌های جاری دولت از محل درآمد مالیاتی تأمین می‌شد که در سال ۱۴۰۲ به 57 و هفت دهم درصد رسید.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: 
۱۰ میلیون شخص حقیقی از این پس، طبق مصوبه دولت می‌توانند انتخاب کنند که مالیات پرداختی آنها صرف تکمیل کدام پروژه عمرانی در استان آنها شود.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: اگر می‌خواهیم حرکت پرشتاب در حوزه مالیات تقویت شود باید مردم را سهیم کنیم. مردم باید بدانند که با مالیات پردازی آنها است که کشور پیشرفت خود را دنبال می‌کند. مردم باید نسبت به مصارف مالیات آگاهی پیدا کنند. اقدامی که از سال گذشته در این راستا انجام شد این بود که اشخاص حقیقی اجازه دهیم محل مصرف مالیات خود را تعیین کنند. اشخاص می‌توانند تعیین کنند مالیات آنها در کدام پروژه عمرانی در کدام استان هزینه شود.
  تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با درآمدهای مالیاتی
به گزارش ایرنا، افزایش درآمدهای مالیاتی دست دولت را بازتر کرد تا به ارائه خدمات بیشتر به مردم بپردازد؛ در همین راستا، درآمدهای مالیاتی در امور زیربنایی همچون بهداشت و درمان به کار افتاد.
اقداماتی همچون افتتاح چهار بیمارستان در ۹۰ روز اخیر، اتمام پروژه‌های نیمه تمام بهداشتی و بهره‌برداری از ۱۷ هزار تخت بیمارستانی طی سی و سه ماه گذشته به پشتوانه درآمدهای مالیاتی انجام شد. این پروژه‌ها در راستای حمایت از خانواده‌ها به لحاظ بهداشت و درمان است، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و اثر بالایی در بهبود شرایط مردم دارد.
«آرمان خالقی»، نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی، با اشاره به این موضوع که حکمرانی شایسته در کشور و مطالبه‌گری مردم از دولت نیازمند گسترش چتر مالیاتی توسط دولت است، اظهار کرد: لازم است تمامی فعالان اقتصادی تحت چتر مالیاتی کشور قرار داشته باشند و بابت فعالیت اقتصادی‌ای که انجام می‌دهند، مالیات بپردازند.
وی ادامه داد: استفاده از درآمدهای مالیاتی در راستای ارائه خدمات بهداشت و درمان به مردم جزو عملکردهای موفق حاکمیت است. به پایان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه بهداشتی در دولت سیزدهم، رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال و بهره‌برداری از ۱۷ هزار تخت بیمارستانی مثبت ارزیابی می‌شود.
نایب‌رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: معمولاً یک سری پروژه‌ها توسط دولت‌ها شروع می‌شود و با تعریف پروژه‌های جدید و یا تمام شدن عمر دولت، فرصت تکمیل این پروژه‌ها وجود ندارد. تکمیل این پروژه‌های نیمه تمام در دولت سیزدهم در حوزه بهداشتی با استفاده از درآمدهای مالیاتی مثبت ارزیابی می‌شود و اقدام درستی صورت گرفته است.
خالقی در نهایت تصریح کرد: چهار درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌های تخصیص داده شده است تا در راستای ارائه خدمات به مردم از آن استفاده کنند. این منبع درآمدی خوبی است و به شهرداری‌ها در انجام وظایفشان کمک می‌کند؛ به نظر می‌رسد، اختصاص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها منطقی است.